Kinderen zitten nu al aan de max voor een jaar aan suiker!

Daar schrik ik dan toch van als je op de radio hoort dat kinderen al aan de max zitten voor een vol jaar aan suiker. En we zitten pas in juli.

Probeer jij er bewuster naar te kijken met wat je koopt als je boodschappen doet?

Merk je dat je heel vaak toch zwicht voor de zoete verleidingen, de smaakjes aan de yoghurt die je kids toch echt lekkerder vinden.

Probeer jezelf eens uit te dagen, probeer samen met je kids eens bewust op een rustig moment te kijken aan wat je kan minderen in suiker. Ik leg aan kinderen altijd uit dat suiker je juist geen energie geeft op de dag, maar dat het er juist voor zorgt dat je nog meer trek krijgt in suiker als je een dip (suikerspiegeldaling) krijgt. En je dus mee moe gaat voelen op de dag, door deze suikerdipjes. Stel je eet een witte boterham met hagelslag, daar krijg je een suikerpiek van, er zitten geen vezels in je brood waardoor je suikerpiek afneemt. Nee, witbrood zorgt er alleen maar voor een nog snellere stijging. Na die stijging krijg je na ongeveer 30 minuten een dip, waarin jij denkt dat je weer trek hebt. Je voelt je niet lekker, moe, trillerig etc. Herken je dit? Dan heb je een daling van je bloedsuikerspiegel. Vaak denk je dan, pfffff ik moet nu echt even iets eten. Deze dipjes zal je bijna niet meer hebben als je als eerste al je witbrood vervangt voor volkoren brood. Probeer dan ook eens te kijken naar je beleg, af en toe een keer hagelslag kan, maar elke ochtend? Dat is echt niet goed voor je bloedsuikerspiegel.t

Probeer niet de nadruk te leggen op de suiker bij kinderen, want dit triggerd alleen maar.

Kijk samen eens op een verpakking van bv yoghurt met een smaakje.

Je kijkt dan vooral naar: waarvan suiker.

Als je ziet dat er per 100 gram 10 gram suiker in je yoghurt zit, vaak eet je al een portie 200 gram.

Dan krijg je meteen 20 gram suiker binnen, dit zijn meteen 5! suikerklontjes. Zonde toch?

Kies dan liever voor Griekse yoghurt of kwark met bv een nectarine voor een zoetige smaak erin.

En het is echt niet zielig als je deze yoghurt niet meer haalt. Het is meer zielig als je ziet dat je kind steeds meer aankomt, wat dan dus echt niet nodig is.

Wil je graag meet weten over mijn begeleiding voor kids en gezinnen, kijk dan even op de jeugd pagina van deze website.

Deze website maakt gebruik van cookies.
Klik hier voor meer informatie

Cookies, ja ook bij mij, maar dan calorie vrij! ; )

Op onze website maken wij, en derde partijen, gebruik van cookies.
Dit, om de diverse functionaliteiten op deze website mogelijk te maken, om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag op onze website.

Door op de ‘Akkoord’ button te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van:
  • Google Maps
  • Google Analytics/Tag
  • Youtube Videos
  • Facebook Page Plugin
  • Contact Formulier

Voor meer informatie kunt u onderstaande documenten bekijken: