Visceraal vet, wat is dat nou?

Visceraal vet is beter bekent als buikvet, dit is het vet wat zich om de organen bevind in de romp en in de buik, ter bescherming. Visceraal vet is aan de buitenkant van je lichaam niet duidelijk zichtbaar.

Het wil niet zeggen dat als je buikvet hebt aan de buitenkant van je lichaam, dat je ook een hoge visceraal vetpercentage hebt.
Zo kan iemand met veel zichtbaar (subcutaan) lichaamsvet een lage viscerale vetwaarde hebben en iemand met weinig zichtbaar lichaamsvet een hoge viscerale vetwaarde.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat 40% van de “slanke” mensen van binnen toch te dik zijn.De beste manier om de viscerale vetwaarde te bepalen is met een CT- of MRI scanner, dit is uiteraard erg duur en niet te doen.
Gelukkig kunnen sommige bio-impendantie weegschalen (zoals de mijne) dit ook. Dit kan uiteraard nooit zo nauwkeurig als een medische scan, maar het geeft je wel een goed idee van hoe het ermee staat.
De taillemeting is ook een goede aanduiding. Voor vrouwen is het belangrijk om deze onder de 80 cm te houden en voor mannen onder de 94 cm.

Voor visceraal vet zijn er eigenlijk maar 2 groepen waardes die belangrijk zijn: minder dan 9 en meer dan 9. Deze staan dus voor de hoeveelheid visceraal vet. Een viscerale vetwaarde van minder dan 9 is goed. Is het hoger dan 9? Dan geeft het een vergrootte kans op verschillende gezondheidsproblemen.

Teveel visceraal vet is gevaarlijk, omdat het onder andere de organen in de verdrukking brengt. Zo worden obese mensen bijvoorbeeld kortademig, omdat ze niet alleen extra gewicht mee moeten slepen, maar ook omdat de longen minder de ruimte hebben door het vet. De lever raakt ook van binnen vervet en kan zijn ontgiftende functie niet goed meer uitvoeren.
Visceraal vet produceert ook verschillende stofjes zoals vetzuren, hormonen en ontstekingseiwitten. Deze vergroten de kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, Diabetes Type 2 en een hoog cholesterol. Als je waarde te hoog is, is het belangrijk om je leefstijl te veranderen door gezonder te gaan eten, meer te gaan bewegen, maar ook door voor voldoende rust te zorgen. Het viscerale vet wordt dan vanzelf minder en je zult merken dat je je veel beter gaat voelen. Crashdiëten werken juist averechts dus doe het rustig aan of neem contact met mij op voor (online) begeleiding, een 6 of 12 weken programma of een los voedingsconsult. Ik kan ook bij je langskomen voor een losse meting.

Maak nu makkelijk een afspraak via de chatfunctie.

Groetjes,Sandy

Deze website maakt gebruik van cookies.
Klik hier voor meer informatie

Cookies, ja ook bij mij, maar dan calorie vrij! ; )

Op onze website maken wij, en derde partijen, gebruik van cookies.
Dit, om de diverse functionaliteiten op deze website mogelijk te maken, om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag op onze website.

Door op de ‘Akkoord’ button te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van:
  • Google Maps
  • Google Analytics/Tag
  • Youtube Videos
  • Facebook Page Plugin
  • Contact Formulier

Voor meer informatie kunt u onderstaande documenten bekijken: